Het Besef van Jezus' Offer

In de hedendaagse samenleving hoor ik vaak dat er christenen zijn die nog evenveel zondigen als eerst omdat ze het excuus hebben: "God heeft me toch al vergeven voor mijn zonden!" We moeten echter voorzichtig zijn met dit soort uitspraken en ons afvragen wat Jezus daadwerkelijk voor ons heeft gedaan.

 

Het Besef van Jezus' Offer en Lijden

Jezus droeg een zwaar kruis, werd gemarteld, en onderging lijden dat ons voorstellingsvermogen te boven gaat. Hij deed dit niet zomaar; Hij deed dit vrijwillig, uit liefde voor de mensheid, opdat wie in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Johannes 3:16). Hiervoor kwam Hij uit Zijn eigen thuis; de hemel waar geen lijden is.

Zijn offer bracht een diepe scheiding tussen Hem en de Vader, iets wat Hij uit liefde voor ons doorstond.

Bekijk eventueel "The Passion of the Christ" om mee te maken en te beseffen hoe Jezus gemarteld werd en leed aan het kruis.

 

Het Kruis: Het Middelpunt van Onze Reflectie

Aan het kruis waarop Jezus stierf, is Zijn zelfopofferende liefde te zien. Laten we ons meer richten op het kruis en waarom deze gebeurtenis nou nodig was.

Het kruis herinnert ons aan de ernst van onze zonden en de immense prijs die Jezus betaalde.

 

De Liefde van Zijn Offer

De liefde die Jezus toonde door Zijn offer vraagt ons om ons leven volledig aan Hem te geven. Dit betekent niet alleen dat we onze zonden belijden, maar dat we actief gaan werken aan onze relatie met Hem. Het vraagt om een bewuste keuze om te leven volgens Zijn principes en om te streven naar Zijn heiligheid. Het is een oproep om niet te vertrouwen op onze eigen kracht, maar om ons leven over te geven aan God en Hem te laten werken in ons.

 

Het Pad naar Volledige Overgave

Het kan verleidelijk zijn om te denken dat, omdat Jezus al voor onze zonden is gestorven, we niet actief hoeven te veranderen. Maar ware dankbaarheid voor Zijn offer uit zich in ons streven om Hem na te volgen.